Zoeken in deze blog

woensdag 4 oktober 2017

Het eigenaardige Amerikaansche leven

Uit Zoek-licht, Nederlandsche encyclopædie voor allen (1922)

Dat ‘eigenaardige Amerikaansche leven met zijn dikwijls zoo scherpe contrasten, waar eenzelfde mensch nu eens in de wildernis, dan weer in een hypermoderne stad leeft, nu verkeert met de alleronderste lagen der maatschappij, dan weer met de meest verfijnde rijken’ – dat wordt ook heel mooi verbeeld in De fundamenten van ons leven van Wallace Stegner. (Net verschenen, in een vertaling van, enz.) Een portret van een leven, van een huwelijk en van een land in opbouw.

Maar dit lemma uit een vergeten encyclopedie, waar ik op stuitte bij het zoeken naar informatie over Henry James, en waar ik bij bleef hangen omdat het me vluchtig aan Stegners roman deed denken, houdt me nu uit mijn slaap om een andere reden. Ik blijf me maar afvragen wie toch die Mary Garland kan zijn die door deze encyclopædist in één adem met andere, nog steeds befaamde schrijvers wordt genoemd. Welke verhalen heeft zij dan geschreven – dat ze in 1922 blijkbaar beroemd genoeg was om een plaats in deze ‘encyclopædie’ te verdienen, maar inmiddels zo obscuur is dat ik haar zelfs op internet niet kan vinden?

Oké, Mary Garland is een personage in Roderick Hudson, de eerste roman van Henry James. Maar dáármee zal Tietse Pieter Sevensma haar toch niet hebben verward?

Is het een verschrijving voor Hamlin Garland (ook een schrijver van wie ik nog nooit had gehoord, en die nu niet meer met de andere genoemde schrijvers op één plan wordt gesteld)?

Curieus..

Amerikaansch duel

Het doet me haast twijfelen aan de kwaliteit van dit naslagwerk. Is dat andere vreemde lemma, voorafgaand aan ‘Amerikaansche letterkunde’, soms ook uit de duim gezogen?

Uit Zoek-licht, Nederlandsche encyclopædie voor allen (1922)

Nee, die betekenis van ‘Amerikaans duel’ kom ik weer wél op internet tegen. Weliswaar niet vaak in Amerikaanse bronnen, maar ach – wij spreken in Nederland ook nooit van een ‘Nederlandse traktatie’ in de betekenis die de Amerikanen daaraan geven.

Toch blijf ik me afvragen wie die Mary Garland moet zijn.

(Zoek-licht is te raadplegen op Delpher.)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Populairst de afgelopen 30 dagen

Populairst aller tijden ooit: